Warszawa jest coraz bliżej uruchomienia pierwszego w historii miasta podziemnego przystanku tramwajowego. Zakończono budowę tramwajowej części przejścia podziemnego pod Dworcem Zachodnim – to kluczowy etap jednej z największych inwestycji transportowych stolicy, łączącej sieć tramwajową z kolejową.
Nowy węzeł komunikacyjny przy Dworcu Zachodnim ma zmienić sposób podróżowania po Warszawie. Po raz pierwszy w stolicy tramwaj wjedzie pod ziemię, bezpośrednio pod halę dworca kolejowego. Dzięki temu pasażerowie zyskają szybkie i wygodne przesiadki między tramwajami, autobusami i pociągami. Zakończenie prac przy części pieszej to jeden z ostatnich etapów przed uruchomieniem nowej trasy, która w przyszłości połączy Wolę, Ochotę, Mokotów i Wilanów w spójny układ obwodowy.
Nowe przejście na poziomie –1
Tramwajowa część przejścia podziemnego pod Dworcem Zachodnim jest już gotowa do użytkowania. To ważny etap wspólnego przedsięwzięcia Tramwajów Warszawskich i PKP Polskich Linii Kolejowych, realizowanego w ramach przebudowy stacji Warszawa Zachodnia. Modernizacja objęła fragment przejścia na wysokości budynku dworca PKP od strony Alej Jerozolimskich. Tunel ten łączy przystanki autobusowe przy Alejach z peronami podmiejskimi i dalekobieżnymi stacji oraz z ul. Tunelową, tworząc spójną przestrzeń komunikacyjną.
Nowe przejście na poziomie –1 powstało w ramach jednej dokumentacji projektowej dla całej stacji Warszawa Zachodnia, dzięki czemu zastosowane rozwiązania architektoniczne i wykończeniowe harmonizują z częścią kolejową. Tramwaje Warszawskie uzyskały już wszystkie decyzje niezbędne do rozpoczęcia użytkowania tej części tunelu. Co istotne, przestrzeń przystanku tramwajowego, znajdująca się poziom niżej – na poziomie –2, została odgrodzona od ogólnodostępnego przejścia ścianami i przeszkleniami. Pozwoli to prowadzić dalsze prace wykończeniowe i montażowe bez wpływu na funkcjonowanie przejścia dla pieszych, które już wkrótce będzie pełniło swoją rolę.
Tramwaj pod ziemią w 2026 roku
Tramwaje mają dojechać do Dworca Zachodniego w 2026 roku. Perony tramwajowe zostaną połączone z przejściem podziemnym za pomocą schodów stałych, ruchomych i wind, co umożliwi szybkie i wygodne przesiadki między tramwajem a pociągami. Nowy tunel tramwajowy, o długości około 500 metrów, będzie częścią 1,6-kilometrowego odcinka prowadzącego od ul. Kasprzaka przez Aleje Jerozolimskie do ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r.
Podziemny przystanek zostanie usytuowany tuż przy budynku dworca. Tunel tramwajowy będzie przebiegać pod Parkiem Pięciu Sióstr, a jego wylot zaplanowano pomiędzy jezdniami ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r., w rejonie dawnej szkoły kolejowej i hotelu Ibis. Dalej torowisko pobiegnie między jezdniami aż do skrzyżowania z ul. Grójecką, gdzie powstanie węzeł rozjazdowy umożliwiający skręty w kierunku centrum, Okęcia i trasy do Banacha.
Inwestycja została podzielona na dwa główne zadania: odcinek od ul. Kasprzaka do stacji Warszawa Zachodnia oraz tunel tramwajowy z przystankiem podziemnym. Taki podział ułatwia etapowanie robót i kontrolę budżetu. Całość realizowana jest przy wsparciu środków unijnych w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko 2021-2027 i stanowi projekt o znaczeniu strategicznym.
Koszt części tramwajowej inwestycji wynosi około 362,6 mln zł brutto. Zgodnie z umową, budowa potrwa 26 miesięcy od momentu jej podpisania, co oznacza, że nowa trasa ma być gotowa w drugiej połowie 2026 roku.
Więcej połączeń i wygodne przesiadki
Budowana trasa do Dworca Zachodniego to fragment większej obwodowej linii tramwajowej, która w przyszłości połączy Wolę, Ochotę, Mokotów i Wilanów bez konieczności wjazdu do centrum. Dzięki temu komunikacja miejska w stolicy stanie się bardziej elastyczna i efektywna.
Po zakończeniu prac podróż tramwajem z Dworca Zachodniego do ul. Grójeckiej zajmie około 5 minut, do placu Narutowicza – 10 minut, a do stacji metra Politechnika – około 15 minut. Zmodernizowane przejście podziemne pozwoli na wygodne przesiadki między wszystkimi środkami transportu – tramwajem, autobusem i koleją – w jednym z najważniejszych węzłów komunikacyjnych Warszawy.
Warto jednak przypomnieć, że budowa tak dużego węzła wiąże się obecnie z utrudnieniami. Część linii tramwajowych na Ochocie została skrócona lub zawieszona, wprowadzono linie zastępcze Z9 i Z14 oraz zmieniono organizację ruchu na Alejach Jerozolimskich.
Oddanie do użytku tramwajowej części przejścia podziemnego na poziomie –1 to symboliczny, ale istotny krok w stronę pełnej integracji komunikacji miejskiej i kolejowej w tej części Warszawy. Już za dwa lata pod halę Dworca Zachodniego zjedzie pierwszy w historii stolicy tramwaj, otwierając nowy rozdział w rozwoju miejskiego transportu.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.